sobota, 7 lipca 2012

Reading na wakacje 2 - "Pola Negri - legenda Hollywood"

Witajcie :)
Dzisiaj recenzja kolejnej książki, która wpisuje się w moje uwielbienie dla lat 20. Pierwszy raz usłyszałam o niej w teleekspresie, gdzie autor zachęcał do przeczytania nowo wydanej pozycji. Mowa o książce „Pola Negri – legenda Hollywood” autorstwa Mariusza Kotowskiego. Przyjrzyjmy się bliżej książce o kobiecie, która wylansowała pomalowane na czerwono paznokcie u stóp J






Jest to najnowsza biografia aktorki kina niemego, Poli Negri. Polki, która zrobiła niezwykłą karierę w Hollywood i Niemczech. Autor przybliża nam Polę jako kobietę prawdziwą, a także opisuje jej drogę do sławy i przedstawia jej wizerunek kobiety-wampa. Ukazuje kobietę sukcesu, której życie prywatne jest  jednocześnie pełne nieszczęść. Śmierć ukochanego Rudolfa Valentino, strata dziecka, nieudane małżeństwa czy konieczność ucieczki z hitlerowskich Niemiec  to wydarzenia, które naznaczyły jej życie.





Książka jest bardzo estetycznie wydana, na plus zaliczam sporą ilość zdjęć, które pokazują jej wiele wcieleń . Autor prowadzi nas od początków w szkole baletowej w Warszawie przez pierwsze filmy w Polsce, rozwinięcie skrzydeł w Niemczech i sławę w USA. Znajdziemy tu też opisy postaci, w jakie wcielała się Pola wraz z krótko przytoczonymi fabułami filmów.

Jako minus uznaję chaotyczność, która wkrada się momentami . Autor prowadzi wątek, aby w połowie przeskoczyć na zupełnie inny. Niestety nie odbywa się to płynnie, przez co czasami konieczne jest wracanie i doczytywanie fragmentów kilka kartek wcześniej, aby się znowu odnaleźć w całej historii. Czasami drażnią zbyt krótkie zdania, które niezbyt  gładko się ze sobą łączą. Odbiera to niekiedy przyjemność czytania i pozbawia biografię lekkości.  Oczywiście to moje wrażenia ;)




Urzekł mnie natomiast fakt, że autor żyje historią Poli. Włożył wiele starań, by przypomnieć nam o jej fenomenie. Mariusz Kotowski, będący również reżyserem, nakręcił również film o Poli Negri. Jest to film z 2006 roku pod tytułem "Życie jest snem w kinie - Pola Negri" nawiązującym do tytułu jednej z książek Poli "Life is a Dream in Cinema". Niestety jest on trudno dostępny. Kotowski  dzięki swojej pracy pomógł odkryć  barwną postać „Polity” na nowo i uświadomić, że jest niezwykle ważną postacią dla Polski i całego świata. Nie można odmówić jej statusu wielkiej gwiazdy, która zapisała się złotymi literami na kartach historii kina niemego. A my powinniśmy być dumni, że tak utalentowana aktorka pochodziła z naszego kraju.

Trailer filmu "Life is a Dream in Cinema"
A jeśli jesteśmy przy temacie Poli Negri, był ktoś z Was na spektaklu „Polita” z Nataszą Urbańską w roli głównej? Jestem bardzo ciekawa Waszych wrażeń, sama chciałabym obejrzeć ten spektakl!

1 komentarz:

  1. Po pierwsze pozwól, że podziękuję za ten wpis! W końcu! Mówiłam Ci, że kocham to, jak piszesz, więc mam nadzieję, że będziesz pisała o wiele, wiele częściej <3
    Po drugie, dziękuję za temat! To, jak kocham stare hollywood niespodzianką nie jest, więc nie będę tego nawet nadmieniać. Ale Pola! Nie widziałam żadnego z jej filmów, niestety. Wszystko przede mną, bo gdy widzę, jak ludzie spoza Polski się nią zachwycają, to aż mi się ciepło na serduchu robi. Gdy się spotkamy we Wroclove, musisz mi ją pokazać - chociaż zdjęcia obejrzę! No i cóż, co i bardziej soczyste fragmenty mam nadzieję, że mi pokażesz :D
    tęsknię i uwielbiam, do usłyszenia,
    Ewela xx

    OdpowiedzUsuń